18 ... Komplikace se Ženami

Výstava Salonu je pro šestadvacetiletého Moneta po posledním úspěchu jasnou cestou k vytouženému cíli. Prosadit se a prosperovat. A mimo jiné svému otci dokázat, že jím podceňovaný talent je životaschopný.  Povzbuzen ohlasem Camilliných zelených šatů pořizuje další rozměrné plátno 2x2,5 metru a začíná malovat Ženy v zahradě, přesněji vzato tři Camilly v zahradě. Mírná a tichá Monetova družka trpělivě stojí modelem pro všechny tři ženské postavy této scény.

Narozdíl od svého předchozího stěžejního díla, loňské Snídaně, není třeba pořizovat skici a ty pak převádět na plátno v ateliéru. Plátno je sice stále velké, ale ne tak, že by se nedalo malovat přímo v plenéru. Jistou obtíž však musí Claude přece řešit. Není příliš vysoké postavy a tak vymýšlí, jak v terénu namalovat horní část obrazu. Získává povolení majitele zahrady a pořizuje půl metru hluboký rigol, do něhož spodní část obrazu ukládá. Není divu, že kolemjdoucí kolegové, např. Courbet, si z malířského eléva dělají legraci. A to tím více, když začíná být patrný výsledek Monetovy práce.

Ženy v zahradě totiž mají jeden problém. Prohlédněte si je pozorně. Všechny čtyři postavy jakoby ve svých pózách zamrzly. Žena vpravo navíc vypadá, jakoby k růžím přijížděla na skateboardu. Dámy v zahradě se zkrátka velmi liší od své oduševnělé kolegyně v zelených šatech. Nic na tom nemění fakt, že mají jednu společnou modelku. Jsou to s trochou nadsázky bezduší panáci postavení do přírody. Porotu Salonu 1867 tentokrát není třeba obviňovat za zaujatosti. Tato práce na výstavu nepatří.

A přece je něčím významná. Nakolik se postavy  nepovedly, je obraz ve své době něčím jedinečný. Je to důležitý příslib blízké budoucnosti, pokud jde o Monetovu práci se slunečním světlem. Roztahuje svůj koberec na cestě v ostrém kontrastu se stínem a  rozehrává své odrazy na bílé róbě sedící postavy. Jeho sílu a život zdůrazňuje v pozadí keř jasných bílých růží. Obrazu nechybí život, nejde však život lidí, ale o život světla a stínu. Svěžest, s jakou to Monet udělal, je do té doby nevídaná.

Je to však jen slabá náplast na přicházející a dosud nejmohutnější Monetovu krizi. Salon je opět bez jeho obrazů, dosavadní zákazníci jsou nespolehliví a rodina v Le Havru se nehodlá smířit s existencí Camilly,  opět hrozí přerušení podpory. Situace  je o to komplikovanější, že se Claude a Camilla už několik měsíců smiřují se zprávou, jež zdá se přišla v nejméně vhodném okamžiku.

Pavel K.
Galerie na schodech